• View new posts
  • View unanswered posts
  • Who is online
  • In total there is 1 user online :: 0 registered, 0 hidden and 1 guest (based on users active over the past 5 minutes)
  • Most users ever online was 148 on 13 September, 2014, 5:27
  • Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

Casemod - Hexagon

^

Casemod - Hexagon

Postby Dutchadmin » 8 March, 2013, 10:53

-Kopie van Tweakers.net

Hallo allemaal,

Na de zomervakantie van vorig jaar (2012) ben ik bezig gegaan met het samenstellen van een nieuwe pc met de gedachte erbij om een casemod te gaan maken. Ik heb toen eind november mijn pc gekocht en ben ik bezig gegaan met een design, ik wist al snel dat ik iets met zeshoeken wou doen (vraag me niet hoe ik erop kom). Ik ben toen bezig gegaan met designen in Sketchup en op papier wat ideetjes uitgetekent. Ik ben al zeg ik het zelf niet echt de creatiefste die zo uit de losse pols een vet design op papier kan zetten, en er zijn dus ook al aardig wat uren in het ontwerp gegaan. Ik worstelde nog vooral met de vorm van de case, deze moest uniek zijn en er vet uit zien.

Een aantal dingen had ik in de loop van de tijd al bedacht zoals bijvoorbeeld de kleurenstelling, deze zou wit worden met aanpasbare accentkleuren. Ik ben toen gaan zoeken naar een RGB Led strip die voor mij toepasbaar was, deze is er inmiddels al zoals je straks zult zien. Ook ben ik vanaf het begin uitgegaan van een MDF behuizing, omdat dit de goedkoopste oplossing was en ik zelf ook bij een Fixet doe-het-zelf winkel werk als vakantie/weekend medewerker. Uiteindelijk ging ik al snel richting aluminium maar later toch naar plexiglas omdat ik realiseerde dat aluminium ook een goede afwerking vereist en dit ook veel werk kost.

Ondertussen worstelde ik nog steedst met welke vorm de kast kreeg, tot mijn zus op het idee kwam om gewoon de kast zelf een zeshoek te laten worden. Al snel had ik met wat passen en meten een beetje de afmetingen, en kwamen er wat meer definitiefe ontwerpen omdat ik nu ook echt een basis had om mee te werken.

Voor de mensen die denken wie is deze gozer:

Ik ben Jonathan 18 jaar en volg momenteel de studie ICT-Beheer N4 in het 3e jaar op het Deltion College te Zwolle. Dit is mijn eerste scratch build en heb hiermee dus ook geen ervaring, los van het modden van bestaande cases. Tips zijn dus altijd welkom.

Kortom:

Hardware:
1 AMD FX FX-8350 Boxed
1 Asrock 990FX Extreme3
1 MSI GTX 660Ti Power Edition OC
1 Cooler Master GeminII SF524
1 Scythe Kaze Q Black
1 Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10
1 be quiet! Pure Power L8 630W
1 Samsung 830 series 128GB

+ 4x 140mm fan (Nog niet precies eruit welke, waarschijnlijk de Xigmatek XAF-F1452)
Image

Design sketches:

Evolutie van de plaatsing van de hardware :P :
Image

Design:
Image

Intern:
Image

Achterkant:
Image

Beplating
Image

Het frame:
Image

Hoe de case open gaat:
Image

Beplating, enkele design van de fanholes:
Image
Image

In de tussentijd:

In de tussentijd is er al wel wat gebeurd en heb ik vooral nagedacht over de inrichting van de kast en een openingsmechanisme. Ook is alle hardware al binnen gekomen.

November 2012 samengevat:

Enkele hardware kwam binnen van verschillende webwinkels.

AMD FX FX-8350 Boxed
[url=fullsize][img]-[/img][/url]

MSI GTX 660Ti Power Edition OC
Image
Image

be quiet! Pure Power L8 630W
Image

Samsung 830 series 128GB
Overigens een top ding, deze zit ook in de pc voor m'n ouders.
Image

RGB Led strip
Deze heb ik via ebay gekocht, link
En nog wat accosaires daarbij: koppelstukjes, houders, stukje verlengdraad en nog een rgb controller maar die is voor de helft doorgebrand (lees: groen blijft branden) omdat ik perongeluk bij het verlengen van de kabel kortsluiting had gemaakt 8)7.

Image
Image
Image

Achter een rand van plexiglas:
Image

Pakketje:
Image

Met daarin:

Scythe Kaze Q - 3.5 inch Fan Controller, Zwart
ASRock MB ATX AMD AM3(+) 990FX EXTREME3
Image
Cooler Master GeminII SF524
Image
Corsair Vengeance DIMM DDR3 1600 CL10, 16 GB (2 x 8 GB) LP Black

Probeersels:

Omdat ik in het begin op een heel ander design zat, een gewone case met een bijenraat patroon had ik ook wat mdf zeshoekjes besteld die je hier en daar nog wel terug zult vinden. Achteraf gezien beetje dom om ze al te bestellen maar ze zijn wel verekte handig bij het tekenen van de juiste hoeken. ([small]btw 8cm doorsnee en 3mm dik, mocht iemand er belang hebben[/small])

Image

Testen:
En natuurlijk alles even getest, en het draait wel lekker snel.
Image

2013
Zo, eindelijk wat dichterbij na een paar maanden pauze van het hele projectje. Ik ben eigenlijk eind februari weer begonnen omdat er tijd vrij was na een periode stage, en vandaar dat dit topic er ook eindelijk eens komt :p

Ik heb nog snel even wat sketches gemaakt en berekent dat ik aan 1 m2 beplating wel genoeg had voor de hele buitenkant. Ook is de kast ietsies groter gemaakt omdat na 1:1 passen en meten het toch bleek dat het binnenwerk minimaal 36cm doorsnee moest worden(eerst uit gegaan van 35x35cm). Hierdoor heb ik het buitenwerk op 37 cm ingeschat en hier ook vanuit gegaan. De afmetingen zijn op papier bijna vierkant omdat de max. breedte 37cm word en de lengte 36cm. Omdat de zeshoek zelf dus een doorsnede van 37 cm wordt zijn alle buitenvlakken gemeten op 18,5cm.

Zeg maar Update #1

Dus ik direct maar plexiglas besteld bij Plexiglasshop, wel te verstaan Plexiglas XT Allround White 3% transmissie (linkje)

Deze kreeg ik binnen de woensdag voor de voorjaarsvakantie, en dan denk je een mooie plaat binnen te krijgen is ie beschadigd, maarliefst een stuk van zo'n 20x20 cm in het midden aan de rand van de plaat dat onbruikbaar was geworden. Ik kan nog steeds niet verklaren hoe in hemelsnaam zo'n gat in een plaat komt, er van uit gaande dat plaatmatteriaal meestal plat word vervoerd en opgeslagen. Dus maar even overlegt met de leverancier en die zei dat je eerst contact moest opnemen met Plexiglasshop zelf. Dus diezelfde avond nog een mailtje met foto's richting Duitsland gedaan.

Image
Image

De volgende dag reageerden ze met een mail met excuses en de mededeling dat ik zo snel mogelijk een volledig nieuwe plaat kreeg, en de plaat die ik al binnen had gekregen mocht ik zelf houden omdat ze er zelf ook niks mee kunnen. Dus dat was voor mij goed nieuws, zomaar een gratis plaat er bij voor niets. En over zo snel mogelijk gesproken, de volgende dag (vrijdag) stond de leverancier weer op de stoep met een nieuwe plaat, blijkbaar op voorraad. Dit is buitengewoon een topservice, direct maar even een dankjewel mailjte gestuurd. [small]Overigens zaten in de 2e plaat ook 2 gaten in het karton maar gelukkig niet in de plaat zelf. Dan kun je wel blijven zeuren :p[/small]

Direct die zaterdag maar even op maat gezaagt op de platenzaag op m'n werk.

Image

Ik heb toen eerst een mal gemaakt voor het buigen van het plexiglas, dit omdat me het wel handig leek om een goede mal te heben op een 60 graden hoek. En omdat er in het bijgeleverde foldertje van Plexiglass zelf een mooie handleiding met foto's stond hoe je makkelijk zo'n mal kon maken. Dit is in principe vrij simpel en heb er niet zo veel foto's van, maargoed. ([small]ook maar even een foto toegevoegd van hoe het in het plexiglass blaadje stond[/small].)

Image
Perfect:
Image

Handleiding:
http://www.dutchiesoutbreak.nl/data/images/casemod/DSC_0163.jpg

Daarna ben ik bezig gegaan met een buigsysteem voor het plexiglas, na wat op internet gelezen te hebben ben ik eerst maar aan de slag gegaan met weerstandsdraad dat mijn vader nog had liggen voor het smelten van bijenraten (hij is imker geweest). Een opstelling was snel gepiept want er was al een bijbehorende transformator.

Image

Los van een mooi plaatje heeft me dit niks opgeleverd, omdat het weerstandsdraad simpelweg niet warm genoeg werd. Ik zou dit waarschijnlijk wel hebben kunnen oplossen met een sterkere transformator.

Gelukkig had ik het verwarmingselement in onze badkamer al gezien, en hier even een teststukje mee gebogen, dit ging wonderbaarlijkgoed maar de hoeken waren niet zo recht als ik gehoopt had.

Image

Teststukje:
Image

Dit kwam natuurlijk doordat er teveel oppervlakte heet werd en alles wat warm genoeg was meeboog. Gelukkig was dit snel verholpen door iets er voor te maken wat in iedergeval niet zo snel vlam zou vatten :P. Ik had nog een oude zijkant van een computerkast liggen en heb hier even met de decoupeerzaag doorheen gejaagt met een redelijk rechte spleet/gleuf als gevolg. Echter de warmte van de gloeiende buis werd niet optimaal naar de opening geleid in de plaat omdat de plaat enkele centimeters verwijderd was van de goeiende buis. Dit heb ik opgelost door 2 aluminium hoekprofielen aan de achterzijde te bevestigen in de lengte van de gleuf. Dit werkte goed, en heb de plaat nog iets doorgebogen zodat de hoekprofielen bijna tegen de buis aankwamen. Toen had ik mijn buigmachine werkend. Ik ben toen direct met het echte werk begonnen, en na wat aftekenen had ik de eerste hoek al in het plexiglas.

Aftekenen:
Image

Resultaat na het buigen:
Image
Image

Daarna de rest ook maar gedaan:

De mal in werking:
Image

Perfect 8) :
Image

Image
Image

Zo groot word hij dus ongeveer:
Image
Image

Update #2?

Later in de voorjaarsvakantie..
Ik had in deze week ook mijn computer weer in elkaar gezet om weer eens goed te kunnen gamen, (gebruikte voorheen en nog steeds altijd mijn laptop.). Na een paar dagen gebeurde er echter iets vreemds, er kwam rook uit mijn pc... Ik heb toen snel de stroom er af gehaald en de kast open gemaakt. Ik kon wel goed ruiken dat er een component verbrand of doorgebrand was. Ik heb toen het moederbord losgemaakt en deze grondig bekeken, ik had al wel gezien dat het bij de geheugenbankjes vandaan kwam en had dus al snel het component gevonden dat te warm was geworden.

Je ziet een klein opgebold stukje plastic op het component naast de CE112. :? (btw klikken voor een groter plaatje)
Image

Alles opnieuw aangesloten en ja hij deed het weer zonder te roken, ik nam het echter wel serieus en heb voor de rest niks gedaan met de pc. Ik heb een mailtje gestuurd naar de desbetreffende webwinkel met mijn verhaal en daarbij gezegt dat hij het wel weer deed maar je niet weet als er nu andere componenten ongemerkt beschadigt raken ofzo omdat er in iedergeval iets niet meer goed werkt waarschijnlijk. Het leek mij immers niet normaal dat je computerkast in een keer vol rook staat :P. Goed, om een lang verhaal kort te maken heb ik het moederbord retour mogen zenden, en het zou ongeveer 2 weken duren.

8-3-2013 Update #3

Inmiddels een gloednieuw moederbord mogen ontvangen in mijn eigen verpakking. Daar ben ik wel blij om want ik heb zelf niet echt ervaring met garantie gevallen zoals deze omdat het moederboard wel weer opstarte etc. Ik heb het nieuwe moederbord nog niet kunnen testen omdat ik mijn grafische kaart had uitgeleend, ik hoop deze in de loop van de week wel te kunnen testen.

Ik ben ook al wat verder gevorderd met de mod en zal morgen hiermee verder gaan, ik zal dan de verdere vorderingen ook hier plaatsen. Ook moet ik nog nadenken over wat voor design ik ga maken aan de buitenzijde, hier ben ik nog niet helemaal over uit. Ik maak hem eerst helemaal clean, en post nog wat designs van de fanholes en een window die in de zijkant komt, of juist helemaal geen window. Hier ben ik nog niet helemaal uit maar dat komt t.z.t. wel, heb je ideeën of zijn er dingen nog onduidelijk post het hier maar gewoon.

Ik ben er wel achter gekomen dat dit hele verhaal even duurde om neer te zetten en een klein beetje vorm te geven maar alles hierboven is op het zelfde moment geschreven en dus ook de updates.

Tot de volgende update,

Jonathan
Image
Beheerder van DutchiesOutbreak.nl
Dutchadmin
Admin

Re: Casemod - Hexagon

Postby Dutchadmin » 9 March, 2013, 3:43

9-3-2013 Update #4

Vandaag wat betere sketches gemaakt en het moederbord tray ontworpen.

De case dicht
Image

De case open
Image

Achterkant van de case
Image

Zijkant:
Image

Het moederbord tray en het basisframe
Image

Vanavond ga ik bezig met het maken van het frame. Tot de volgende update!
Image
Dutchadmin
Admin

Postby Japzilla » 18 March, 2013, 7:15

netjes
Intel i7 2600k
MSI P67-GD65 Military Class II
MSI GTX660ti PE
OCZ Agility 3 60GB SSD
Seagate 1TB HHD
Aerocool VS-4 Case
Japzilla
Admin

Postby Dutchadmin » 18 March, 2013, 7:43

14 t/m 17-03-2013 Update #5

Vandaag begonnen met het aluminium frame te bouwen, ik moet zeggen dat ik al weer een eindje op weg ben. Ik heb eerst de 4 ribben in de vorm van halve zeshoeken gebogen op de juiste maat. Hiervoor heb ik de uiteinden ruim genomen en de middelste kant op 185 gemeten omdat ik het plexiglas op 187 heb gemeten voor de middelste kant, hierdoor zal het aluminium frame precies in het al gebogen plexiglas vallen. Het plexiglas zal dan op het aluminium profiel gelijmd worden met Polymax, maar dat is van latere zorg.

Ik maak gebruik van aluminium hoekprofielen van 20x20x2mm, deze heb ik eerst afgemeten op respectievelijk 200, 185 en weer 200 mm. Deze afgetekend en op de zijkant een hoek van 60 graden afgetekend. Daarna maar begonnen met zagen.

Image

Een eerste poging brak het aluminium af omdat ik de hoek niet goed had gezaagd, en ik hem een keer heen en weer had bewogen om dit weer bij te veilen. Maar zoals de meeste zullen weten kan aluminium daar niet zo goed tegen. Door het zagen met een handzaag werd het aluminium wel warm genoeg om goed te kunnen buigen en heb de snede in het vlakke gedeelte iets minder diep uitgezaagd dan ik eerst had gedaan. Omdat het aluminium zelf nog heel snel kon buigen heb ik deze vastgezet met een zeshoekje in een hoek zodat de hoek behouden bleef.

Image
Image
Image
Image
Image

Daarna heb ik ze alle vier afgemaakt.

Image
Image
Image

Daarna heb ik ze allemaal aan de uiteinden op 30 graden afgezaagd op de juiste maat (185mm). Ik heb daarna 2 van die halve gepakt en deze afgetekend voor de moederbordtray houder. De hoekprofielen die hierop komen zijn 285mm lang en komen aan de zijkanten, hiertussen komt een plat alu profiel met daarop afstandhouders voor het moederbord. Tevens word het moederbord hier dus op geschroefd.

Image
Image
Image

Daarna ook de tray zelf gemaakt.

Image
Image

Deze bevestigt tussen de zijkanten en afstandhouders erin geschroefd.

Image
Image
Image
Image
Image

Direct maar ff gekeken als het moederbord er op paste.

Image
Image
Image

Duidelijk nog ruimte voor de voeding en harde schijven.

Image

Die ook maar even gepast.

Image
Image
Image

Ondertussen heb ik nu al een weekje een nieuwe telefoon, namelijk de Sony Xperia Z. De foto's van deze update zijn genomen met deze telefoon (de komende wss ook). Ik hoop dat ik zo in wat betere kwaliteit kan laten zien wat ik maak :p.
Image

Daarnaast heb ik een ander scharnier gevonden en mails gestuurd naar winkels die deze verkopen als ze deze kunnen leveren. Het gaat om een verborgen scharnier met een openingshoek van 180 graden. PDF: http://www.onkenhout.nl/pdf/scharnier_verborgen_90_graden/777

Image

Hier zit namelijk geen veer in en zorgt niet voor verbuigingen zoals bij een Easy On scharnier wel het geval is. Ik ga nu nog verder nadenken over het ontwerp van de beplating, en ondertussen wacht ik eigenlijk op de scharnieren en kan ik het klep systeem maken.

Tot de volgende update,
Jonathan
Image
Dutchadmin
Admin

Postby Dutchadmin » 28 March, 2013, 2:49

28-03-2013 Update #6

Het is met met een beetje geweld toch gelukt de veer uit de scharnieren te krijgen, ik ga morgen direct bezig met de deksel.

Image
Image

De veren:
Image

Ook ben ik een klein beetje rond wezen kijken voor het design van de zijkant, zoals eerder al gezegd ben ik niet supergoed in dit soort dingen. Ik ben op zoek naar een design in een hexagon voor de zijkanten. Hier enkele ideeën:
Image

Afgeleid van de game Super Hexagon: *klik*
Image

*Edit:
- Designs zijkant toegevoegd
Image
Dutchadmin
Admin

Postby Dutchadmin » 28 March, 2013, 8:42

Toch maar even gekeken als ik deze in sketchup kon maken, ziet er opzich wel vet uit. Alleen zal ik het waarschijnlijk moeten laten lasersnijden om het te realiseren :p

Image
Image
Dutchadmin
Admin

Postby Dutchadmin » 6 April, 2013, 7:30

06-04-2013 Update #7

Vandaag weer bezig gegaan met het scharnier systeem, ik heb toch maar even 2 nieuwe Easy-on scharnieren gehaald. Degene die ik nog had zijn stroever en niet echt mooi meer.

Image

Ook wat nieuwe afstandhouders voor het moederbord binnen gekregen uit China. Via Ebay wel een handige store als je schoefjes, stickers of logo badges moet hebben of iets dergelijks, http://stores.ebay.com/395six7?_rdc=1.

Image

Daarna deze bevestigt op de aluminium base en de klep. Voor de missende 15 graden heb ik een meubelhoekje omgebogen en deze tussen de scharnier en het aluminium profiel geplaatst. Dit zijn de foto's van het resultaat:

Image
Image
Image
Image
Image

Geopend
Image

En een zoiets zal het worden
Image

Nu word het tijd om het aluminium af te werken en vast te zetten met popnagels.

Tot de volgende update,

Jonathan
Image
Dutchadmin
Admin

Postby Tuuka » 7 April, 2013, 4:39

Nice! het krijgt al vorm (:
Image
Tuuka
Admin

Postby Dutchadmin » 12 April, 2013, 8:48

12-04-2013 #Update 8

Uit het niets kwam een dm binnen van BitFenix die mij wel wilden helpen aan wat fans voor in mijn case. Ik had nog geen fans uitgezocht. En nu bleek BitFenix een fan-serie te hebben die past perfect in de stijl waarin mijn case is gebouwd omdat deze een hexagon design hebben. Namelijk de Spectre Pro serie, ik heb aangegeven dat ik nog 4 fans nodig had voor de kast zelf, en eventueel nog een voor mijn processorkoeler. Ruim een weekje later kwam deze doos binnen _/-\o_ :

Image
Image

Met daarin:
- 5x Spectre Pro 140mm (link)
- BitFenix Badge
- Zakje HARIBO! :)

Super bedankt BitFenix! _/-\o_ _/-\o_
Image
Image

Om direct maar verder gegaan ben ik bezig gegaan met het opnieuw maken van het moederbord tray, deze was namelijk niet helemaal goed uitgemeten (scheef in de base). Ik heb daarvoor een oud moederbord tray gepakt en daar de bestaande tray op vast geschroefd daarna de zijkanten haaks daarop gelegd en nieuwe gaatjes gemaakt. Hiervoor heb ik èèn alu latje waar de afstandhouders in komen opnieuw moeten maken, misschien ga ik de ander ook nog opnieuw maken maar dan moet ik weer een nieuw profiel halen.

Resultaat:
Image
Image
Image

Nu ben ik van plan al het aluminium aan de binnenkant te polijsten, dit zal een mooi en strak uitzien met de verlichting en tegen een witte achtergrond. Dit is de eerste keer dat ik ga polijsten dus heb een klein stukje al geprobeerd. Dit heb ik gedaan met mijn Ferm multitool, eerst een grof borsteltje daarna met schuurpapier 400 het een beetje vlak geschuurd, en daarna vluchtig gepolijst (van de gamma). Dit ging niet heel erg soepel en dat is ook wel te zien op het resultaat, ook al ziet het er in het echt wat meer uit zoals op de 2e foto en zie je niet zo erg de krassen die er nog op zitten, wat je wel ziet in de eerste foto.

Image
Image

Ik heb nu een grotere polijstschijf gehaald, want zo'n kleintje van de multitool zelf werkt niet echt fijn naar mijn mening. Het proefstukje hierboven heb ik aardig snel gedaan en niet heel zorgvuldig dus misschien is daarom het resultaat niet verbluffend van dichtbij, maar van een afstandje zie je daar niks van en geeft het al een mooi effect.

Tips over polijsten van aluminium zijn graag welkom! Ook hoorde ik van mijn vader dat het wel eens kan zijn dat het redelijk snel weer dof word doordat het bloot wordt gesteld aan de lucht, is dit zo? En moet ik dan nog met een vernis of blanke lak een beschermingslaag aanbrengen?

Nogmaals bedankt Michel en BitFenix voor mijn eerste sponsor zijn :p! Tot de volgende update maar weer.

Jonathan

P.S. Ik heb ook snel een logo in elkaar geflanst voor mijn project, als het echt lelijk is hoor ik het wel:
Image

Sponsored by:
Image
Image
Dutchadmin
Admin

Postby Japzilla » 20 April, 2013, 8:58

schiet op!
Intel i7 2600k
MSI P67-GD65 Military Class II